Logeren bij Chateau de Raay in Baarlo

Tijdens de drukke werkweek keek ik uit naar het weekend. Een weekend vol mogelijkheden. Gaan we eindelijk naar Paleis ‘t Loo? Pakken we een terrasje in de stad? Of wisselen we eindelijk onze bioscoopbonnen in? De keuze werd ons halverwege de week makkelijk gemaakt, als Sandton Hotels ons uitnodigt om in een heus hotelkasteel in Baarlo te overnachten: Chateau de Raay.

Als ik tegen het eind van de vrijdagmiddag mijn laptop dichtklap, staat mijn vriend al met de auto voor de deur te wachten. De vrijdagmiddagborrel slaan we over, want er wacht ons nog een pittige rit. Tijdens de spits het land doorcruisen is verre van ideaal, maar des te meer waarderen we onze eindbestemming.

blog_danielle_01

Liefde voor Limburg

De drukte van de Randstad maakt onderweg langzaam plaats voor het agrarische landschap van Noord-Limburg. Om uiteindelijk in een mooie bosrijke omgeving te belanden. We vangen een glimp op van de Maas en na een kort stukje hobbelen over een onverharde weg, zien we ons ridderlijke onderkomen voor dit weekend tussen de bomen door verschijnen. Terwijl de zon langzaam achter de horizon verdwijnt, kijken we bewonderd naar kasteelhotel Château De Raay. De vogels vliegen vrolijk fluitend rond, we snuiven de geur van de frisse natuur op en horen onze magen knorren… tijd om naar binnen te gaan!

blog_danielle_02

Dineren in de Wintertuin

We worden bij de receptie vriendelijk ontvangen, en vervolgens is het al snel tijd voor het diner. We schuiven aan in restaurant ‘de Wintertuin’. Wat een mooie locatie! Met uitzicht op de kasteelvijver en de (moes)tuin, geniet mijn vriend van zeebaars en asperges en is er voor mij carpaccio met salade, pijnboompitten en truffelcrème als voorgerecht. We horen dat de kruiden en bloemen uit de eigen kloosterkruidenkas komen, wat het eten extra bijzonder maakt.

Als hoofdgerecht krijgen we overheerlijke kalfsvlees voorgeschoteld. Weer met asperges, want daar staat omgeving Peel en Maas tenslotte om bekend. Ondertussen leer ik mijn vriend alle ins en outs van het wijn drinken en sluiten we het diner af met witte chocolade, kombucha en lavendel. Een bijzondere en smakelijke combinatie.

blog_danielle_03

Slapen in een écht kasteel

Na ons uitgebreide 3-gangen menu is het tijd om onze kasteelkamer op te zoeken in de nok van het geheel gerestaureerde hotel. Het landgoed werd vanaf 1236 bewoond door adellijke families. Van 1937 tot 1999 diende het sprookjesachtige landgoed als nonnenklooster. Het kasteel met zijn oude gewelven en trapleuningen, houten balken, authentieke ornamenten en eeuwenoude natuursteenvloeren werd tot in de details gerestaureerd. Gaaf!

Als Social Reporter ben ik blij met de gratis Wifi in het hotel. Zelfs in de nok van het imposante gebouw kan ik met gemak een tussentijdse update plaatsen op Facebook en Twitter. Daarna vallen we moe maar voldaan in slaap in ons extra grote bed.

blog_danielle_04

blog_danielle_05

Smakelijk eten

De volgende ochtend worden we gewekt door de eerste zonnestralen die door het dakraam naar binnen schijnen. Het belooft een zonnige dag te worden. En dat komt mooi uit, want we hebben een tripje naar Düsseldorf gepland. Nadat we onszelf klaargemaakt hebben in de ruime luxe badkamer, genieten we van het uitgebreide ontbijt. Met onder andere yoghurt van de lokale boer en zelfgemaakte jam. Smullen!

Vanuit Chateau de Raay zijn we na 45 minuten rijden in het centrum van Düsseldorf. Daar is het even zoeken naar het VVV-kantoor. Ondertussen ontdekken we de charme van Carlsplatz, de oudste markt van de stad. Je vindt er naast de vele locals onder andere bloemen, fruit, vlees, vis en kruiden.

blog_danielle_06

Düsseldorf: de schoenenhemel

Op deze mooi lentedag is het ontzettend gezellig op straat en tijdens onze ‘wandelroute in een uur’ (uit een folder van het lokale VVV-kantoor) genieten we van de terrasjes, winkels en het uitzicht over de Rijn. Overigens hebben we er een hele dag over gedaan om die wandelroute uit te lopen, we lieten ons maar wat graag verleiden door de vele winkels die we in Nederland niet kennen en vergaapten ons aan de etalages aan de Koningsallee. Halverwege de middag benoemde ik Düsseldorf tot de schoenenhemel. We konden het dan ook niet laten om beiden een paar sneakers mee naar huis te nemen.

blog_danielle_11

blog_danielle_12

Rond etenstijd nemen we plaats naast een terrasverwarmer van een Italiaans restaurant. Dat is goed toeven! Als onze buikjes gevuld zijn met pizza – er is niet eens meer ruimte voor een toetje – besluiten we weer richting de auto te lopen. Tip: net buiten het stadscentrum vind je verschillende parkeergarages waar je jouw bolide al voor 6 euro per dag kwijt kunt. Om de hoek van Carlsplatz ben je voor een dag parkeren al snel 25 euro kwijt. Op deze manier bespaar je heel wat geld, waarmee je bij Starbucks koffie kunt drinken, cheesecake kunt eten én ook nog geld overhoudt voor een overheerlijke Frozen Yoghurt.

blog_danielle_13

blog_danielle_14

Dromen over draken

Als we na de autorit weer bij Chateau de Raay arriveren, kunnen we na deze enerverende dag onze ogen nauwelijks open houden. Hoog tijd om ons kingsize bed in te duiken en te dromen over draken, ridders en kastelen.

Na een fijne tweede nacht geslapen te hebben in onze kasteelkamer, staat het ontbijt om 8 uur alweer klaar. We starten rustig de dag en genieten van het doorbrekende zonnetje, een vers croissantje en de gemoedelijke sfeer. Om 11 uur is het tijd om uit te checken en afscheid te nemen van onze kamer.

Processed with VSCOcam with c1 preset

Fietsendrama

Gelukkig hoeven we nog niet helemaal afscheid te nemen van het hotel, we huren twee fietsen om de omgeving te gaan verkennen. Ik krijg gelijk een nette damesfiets, maar mijn vriend heeft het lastiger. Van de ene fiets zit het zadel los, van de andere de band lek. En als we denken dat we een stoere mannenfiets hebben gevonden, zijn daar de versnellingen van kapot. Het hotel zou haar fietsen snel eens door de fietsenmaker moeten laten nakijken. Ook kunnen de fietsen wel een poetsbeurt gebruiken…

Uiteindelijk gaan met twee damesfietsen richting het centrum van Baarlo, nadat we de banden van de fietsen hebben opgepompt. We rijden al snel langs Kasteel d’ Erp, tegenwoordig het onderkomen van de burgemeester lezen we op een bordje. We vervolgen onze route langs de Maas richting het dorpje Kessel. Hier moeten ook twee kastelen liggen, die we helaas gemist hebben door de plaatselijke wielerronde. En met de harde tegenwind wordt het hoog tijd om de route aan te passen.

blog_danielle_10

blog_danielle_08

Proost!

Op Google Maps kom ik al snel tot de ontdekking dat we door de Heldense Bossen weer richting Chateau de Raay kunnen fietsen. Een goede keuze, want het is een mooie route zo blijkt. Terug bij het hotel trakteren we onszelf nog op koffie met een “Baolderse Kook” (lokaal gebak) voor we weer in de auto richting Amsterdam stappen. Proost, op een geslaagd weekend!

blog_danielle_07

Dit blog verscheen ook op het blog van Sandton Social Reporter.

9 reacties on “Logeren bij Chateau de Raay in Baarlo”

1. annouska Beantwoorden

Dit ziet er echt waanzinnig uit. Ik sla hem meteen even op, want met pasen wordt het hem niet maar wie weet in mei of juni.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *