Liefs uit Londen (deel 3)

We hadden geen zomer. Geen vakantie. En geen zon. Vriendjelief en ik vonden het daarom hoog tijd om er even tussenuit te knijpen. En hoewel een luie zonvakantie in november verleidelijk zou zijn, stond Londen toch nog even hoger op ons verlanglijstje. Het werd een week vol (kerst)shoppen, de culturele toerist uithangen en heel veel (vaak lekker) eten. Get ready for the last part!

Londen 2011

Nu we zo’n beetje alle interessante winkels in Oxford Street hadden gezien, was het tijd om vandaag met z’n twee Regent Street onveilig te maken. En terwijl ik daar dezelfde H&M bezocht waar 17 november Donnatella Versace (!) een bezoekje bracht, sloop vriendjelief rond in de officiële Apple store. Vervolgens hopten we samen verder naar hét speelgoedparadijs van Londen: Hamleys. Je begrijpt dat het hartje van een voormalig werknemer van Bart Smit en Intertoys sneller gaat kloppen in dit 250 jaar oude walhalla. Was ik jonger geweest, dan had ik mijn verjaardagsfeestje (inclusief sleepover!) daar best voor die luttele 4500 pond willen vieren. Helaas heeft het niet zo mogen zijn en nam ik genoegen met het betreden van een heuse Narnia-trap.

Na het vergapen aan etalages gevuld met de duurste pracht en praal, mengden we ons tussen een groep mensen die dat – net als ons – ook niet kunnen betalen: Occupy by day. Demonstranten met pamfletten, spandoeken en een levensgroot Monopoly-spel sierden de balustrade van St. Paul’s Cathedral. Er hing een ietwat gespannen sfeer en dat had niet alleen te maken met het imposante gebouw. Na de nodige foto’s scheerden we ons dan ook weg van het gepeupel.

Toen we ontdekten dat Museum of London op een steenworp afstand van de kathedraal lag, besloten we daar een bezoekje aan te brengen. We leerden er alles over Londen voordat het Londen was en natuurlijk ook over de Grote Brand in 1666. En – halleluja – het was een museum van normaal formaat, waardoor we na het eten van XXL burrito’s onze voeten de nodige rust konden bieden in de avonduren.

Alsof we gisteren nog niet genoeg hadden geleerd over de hectische geschiedenis van Londen, bezochten we vandaag de London Dungeon. En hoewel ik de acteurs een stuk minder eng en bedreigend vond dan de geziene versie in Amsterdam, vertrouwde ik de boel voor geen meter. Gelukkig hadden we twee stoere mannen bij ons, die regelmatig uit het publiek werden gevist voor een gastrol in de horrorshow.

Toen we na een paar uur weer opgelucht adem konden halen in de frisse buitenlucht, werd onze volgende missie Covent Garden. Daar zagen we ultragrote kerstballen, een kerstelfje met rendieren, een handjevol straatartiesten en tientallen marktkraampjes en boetiekjes gerund door creatievelingen. Gezelligheid ten top, maar er stond nóg een bezienswaardigheid op ons verlanglijstje: the British library. En dat viel nogal tegen. Zeker als je je wekelijks verschanst in het architectonische gebouw van de Amsterdamse bibliotheek. Zonder pasje is het onmogelijk om de 14 miljoen boeken te kunnen zien en het gebouw heeft veel weg van een blok cement. Gelukkig was dit de enige domper van de hele week en nu kan ik eigenlijk alleen meer trotser zijn op mijn bijbaan (medewerker informatie en dienstverlening van de OBA).

’s Avonds genoten we van het prachtige Trafalgar Square. Ik begreep onmiddellijk waarom dit de meest gefotografeerde plek van Londen is en pakte bij deze gedachte natuurlijk ook zelf gelijk de camera. Vervolgens aten we in een échte Londense pub in de buurt van Harrods. Met onze buikjes rond (met name door het dessert) keken we ’s avonds op onze hotelkamer naar Twilight, terwijl de koffers werden ingepakt.

We hadden ontzettend geboft met het weer, maar deze dag overtrof echt alles. Robin en Kevin namen ’s ochtends al het vliegtuig, maar wij bleven nog even om 1. van het onverwacht prachtige weer te genieten, 2. de wisseling van de wacht te zien bij Buckingham Palace en 3. cheesecake bij Starbucks te eten. Bij het tweede punt ging er helaas iets mis: de parade was gecancelled vanwege Remembrance Sunday. Daar hadden we natuurlijk helemaal niet bij stilgestaan. Maar hé, ik zie het weer als een kans om Londen nog eens te bezoeken!

Nu hadden we naar de optocht van Remembrance Sunday kunnen kijken, maar in plaats daarvan genoten we van een wandeling door de Buckingham Palace Gardens en Soho. Daar ontdekten we Carnaby Street. Het zag er ontzettend gezellig uit, maar onze lust om te shoppen was een beetje op. We besloten nog één keer de Topshop in te duiken (ja, dat dan weer wel), voordat we begonnen aan de ietwat turbulente, maar voorspoedige reis naar huis.

Dag Londen, tot de volgende keer!

3 reacties on “Liefs uit Londen (deel 3)”

1. Nathalie Beantwoorden

Ik zie het al! Een nieuwe Londen verslaafde!
    Super om je verhaal te lezen en er is nog zoveel meer te zien dat je zeker weten terug moet! Wat erg leuk is zijn de London Walks, zeer goede gidsen met erg leuke info ! (heb de Jack The Ripper wandeling zelfs 2x gedaan haha)

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *