Het leven van een Social Media Manager

social_media_manager

De How Much Time Have You Wasted on Facebook? rekenformule klikte ik halverwege zijn berekening weg. Die uitkomst is voor mij niet bepaald realistisch, want als Social Media Manager breng ik zo’n beetje 24/7 van mijn leven online door. En daar krijg ik dan nog voor betaald ook. Mijn leven als Social Media Manager begon twee jaar terug, toen ik via LinkedIn werd benaderd door mediabureau MEC. Sindsdien is de vraag “Wat doe jij nou de hele dag?” meer dan eens voorbij gekomen. En misschien vraag jij je dat nu ook wel af? Vooruit, ik zal het je vertellen aan de hand van een paar klassieke uitspraken.

1. “Pff, ik zit ook op Facebook. Ik kan je werk ook wel doen!”
Natuurlijk zit ik vaak op Facebook, maar dat is slechts een klein deel van mijn werkzaamheden. Je moet namelijk weten hoe je álle social media platformen (en blogs) gebruikt. Hoe je deze het beste in kunt zetten voor een merk, hoe je resultaten kun optimaliseren en hoe inspeelt op trends binnen het wereld wijde web. Voor een merk als IKEA ziet een strategie er dan ook heel anders uit dan voor de bakker om de hoek.

2. “Ik snap het nut van Twitter (in te wisselen voor: Instagram, Google+, etc.) écht niet hoor.”
Nou, Twitter is toevallig een belangrijke tool als het gaat om webcare. Kijk maar naar het account van KLM. Je kunt direct met je klant communiceren en soms is dat nog hartstikke gezellig ook. Google+ is overigens erg handig voor je zoekresultaten, en dat kan als blogger ook zeker erg handig zijn!

3. “Wat doe je nou de hele dag?”
In het kort: heel veel.

De iets langere versie: een dag uit het leven van een Social Media Manager bestaat uit talloze taken. Van het maken en beheren van content, het bedenken van een campagne of proactief zoeken naar wat er online gezegd wordt over een merk. Dit terwijl je de klant te woord staat, reacties geeft op fans en een positieve reputatie van het merk waarborgt. Ondertussen lees je over de laatste ontwikkelingen, zoals het nieuwe platform Ello en maak je rapportages met de laatst behaalde resultaten. En dan niet vergeten om van daaruit te omtimaliseren!

Er zijn hier trouwens al heel mooie infographics van gemaakt, deze vind je hier, hier en hier.

4. “Hoe kan een bedrijf dit serieus nemen?”
Het is allereerst handig om te onderzoeken waar de doelgroep zich bevindt. Als zij zich inderdaad ergens online bewegen, kun je dáár naar je klanten luisteren en ze beter leren kennen. Je maakt je bedrijf top of mind, kunt werken aan merkbeleving én het geeft je de kans één-op-één contact met (potentiële) klanten te hebben.

5. “Oh, voor mij doe je dit wel even gratis. Toch?”
Nou, nee. Natuurlijk geef ik graag wat tips & tricks als je er lief om vraagt, maar verder is Social Media Management een service. Je betaalt iemand voor een dienst op dezelfde manier als een accountant of advocaat. Special skills for special prices!

6. “Wat ga je doen als Social Media in de toekomst niet meer bestaat?”
Het medialandschap verandert, ieder dag. Terwijl onze mediaconsumptie toeneemt of kanalen veranderen, zal er altijd behoefte naar zijn. Social Media gaat met z’n tijd mee en we gaan gezellig met z’n allen in sneltreinvaart vooruit! Als Social Media Manager pas je de media-inzet hierop aan.

7. “Ik kan dit werk toch ook door mijn stagiaire, zoon of kleindochter laten doen?”
Nee. De persoon achter de accounts is hét gezicht van je bedrijf. De dingen die hij of zij online zegt en doet heeft effect op het hele merkdenken. Zoals Scott Stratten eens zei: “Het duurt een heel leven om een reputatie op te bouwen, en één Tweet om het allemaal te verpesten.”

8. “Dus mensen betalen je echt om een Tweet te schrijven?”
Jazeker. Maar in een wereld waar alles steeds meer om content draait, lijkt me dat niet meer dan logisch. Achter een Tweet zit dan ook een uitgebreide gedachtegang. Wat is het doel? Hoe past dit binnen de strategie? Wat doet het voor een merk? Is de bron betrouwbaar? Zijn de feiten correct? En de spelling en grammatica? En hop, je bent zo weer een paar uur verder.

9. “Schattig hoor. Maar wanneer ga je nu echt eens aan het werk?”
Leuk dat je het vraagt. Ik ben namelijk op zoek naar een nieuw avontuur! Een bedrijf of bureau waar ik mijn expertise in kan zetten om van een merk online iets moois te maken. Heb jij toevallig een interessante vacature voorbij zien komen? Dan hoor ik dat graag!

19 Comments

  • Eva
    9 oktober 2014 13:39

    Leuk om eens te lezen dani! Special prices of heel lief zijn, helpt ook inderdaad wel eens 😉

    • Danielle
      9 oktober 2014 15:29

      Voor jou zou ik bijvoorbeeld best een uitzondering maken 😉

  • Pim
    9 oktober 2014 14:38

    Aaaaah, dat doe je dus 😉

    • Danielle
      9 oktober 2014 15:28

      Had je niet verwacht hè!

  • Shanti
    9 oktober 2014 15:13

    Wat leuk om zo eens te lezen! En wat een domme vragen kunnen mensen trouwens stellen haha! Ik wist trouwens niet dat google+ handig is voor je zoekresultaten, ga me er binnenkort eens in verdiepen want doe er nu amper iets mee (zeg maar niks) 🙂

    • Danielle
      9 oktober 2014 15:28

      Kijk, dat was alweer een gratis tip! Omdat je zo lief bent 😉

  • Nicetobeout
    9 oktober 2014 18:32

    Interessant! Heel nieuw beroep dus eigenlijk.

  • Evelyn – Style Spy
    10 oktober 2014 09:47

    Waar je doelgroep zich bevind is idd heel belangrijk! Ik ben nu met een stagiare bezig haar social media plan op te zetten voor het bedrijf waar ik werk, en het is idd niet zo, ik zit ook op facebook dus ik kan het ook wel doen 😛 Hah!

  • Anouk
    10 oktober 2014 10:37

    Ha, heeel goed artikel! Zo herkenbaar en zo fijn deze verheldering.Amen.

  • Estrella
    10 oktober 2014 11:09

    Leuk zo’n kijkje achter de schermen!

  • Rowan – RebelliousyetRomantic
    10 oktober 2014 20:31

    Enorm leuk om te lezen en ik kan me voorstellen dat je die vragen wel eens hoort haha. Tof om wat meer te leren over je werk als social media manager zo. 🙂

  • Malou
    11 oktober 2014 10:39

    Wat een leuk artikel 🙂

    • Danielle
      15 oktober 2014 23:30

      Dankjewel Malou!

  • Irma
    12 oktober 2014 15:16

    Wat interessant om te lezen hé!

  • Daan
    13 oktober 2014 21:32

    Social Media Manager is dus eigenlijk een soort van webmaster, alleen dan niet voor één site. Dat is zeker een hoop werk!

  • appelig
    14 oktober 2014 09:44

    Succes met je zoektocht!

  • Fleur van Vos
    15 oktober 2014 14:03

    Wat leuk om te lezen, lijkt me erg interessant om te doen!

  • Indira
    21 oktober 2014 17:41

    Ik heb veel geleerd over contentstrategie en social media en ga er nog meer over leren tijdens mijn master, dus ik weet wel een beetje waar je het over hebt 🙂 Die vragen zijn wel realistisch, want veel mensen begrijpen niet wat een social media beheerder nou doet en wat dat nou waard is. Leuk baantje heb je!

  • Laura
    14 november 2014 15:03

    Leuk artikel, en herkenbaar (online media ipv specifiek social media)

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: